Publicerat: 4 april 2024
Triss i hållbarhet skapar affärer för alla parter
För Mercedes-Benz Malmö, Treano Bygg och Clemondo bidrar den gröna omställningen både till ett bättre klimat och ökad lönsamhet. Affärerna bolagen emellan hade inte funnits om det inte hade varit för att alla tre tar ett hållbart ansvar.
Treano är en stor aktör på den skånska byggmarknaden med stora projekt pågående runt om i landskapet. Redan för fem år sedan förutsåg man vad som snart skulle komma att bli allt viktigare: hållbarhetsfrågan.
– Byggbranschen står för en sådan hög procentuell andel av CO2-utsläppen, och vi insåg då att antingen kliver vi på tåget nu – annars kommer vi att bli kvar på perrongen och se när de andra kör förbi oss, säger Daniel Pedersen, vice vd på Treano.
Elektrifiering av bilflottan
Att elektrifiera bilflottan blev ett självklart och viktigt steg i vårt hållbarhetsarbete, säger Daniel Pedersen, vice VD, Treano.
Man inledde ett strukturerat jobb för att kunna erbjuda sina kunder hållbara lösningar, när det gäller alltifrån materialval och källsortering till vilka leverantörer och underentreprenörer man anlitar. Målsättningen idag är att vara CO2-neutrala år 2030. Treano har cirka 120 servicebilar som rullar runt om i Skåne.
– Att elektrifiera bilflottan blev ett självklart och viktigt steg i vårt hållbarhetsarbete. Då vände vi oss till Mercedes, säger Daniel Pedersen. Det arbetet pågår nu för fullt. Här finns en potential att spara runt 711 ton CO2 per år.
Växtbaserat och förnybart
Clemondo är från början ett kemitekniskt bolag som producerar rengöringsprodukter till bland annat fordonsindustrin. Precis som i Treanos fall så insåg man för flera år sedan att det var dags att tänka annorlunda för att vara med på spåret in i framtiden.
– Vi la all vår kraft på att lösa frågan om hur man kan få slippa att använda petroleum för att tvätta fordon i framtiden. Det ledde till att vi lanserade ett nytt koncept, Greenium. Där vi har bytt ut petroleumbaserat innehåll mot växtbaserat och förnybart, säger Veronica Sköld, CSO.
Affärerna mellan oss hade inte funnits om det inte hade varit för att alla tre tar ett hållbart ansvar, säger Veronica Sköld, CSO, Clemondo.
Under ett pågående samarbete med Mercedes-Benz kom även Treano in i bilden. Clemondo fanns med tidigt och hjälpte till med klimatberäkningar åt Mercedes/Treano:
– Vi och Mercedes hjälptes åt att visa vad skillnaden skulle bli med CO2-utsläpp om Treano bytte från ett fossilt baserat bränsle till ett växtbaserat. Vi lade även in vår gröna bilvård i kalkylen, säger Veronica Sköld.
Kalkylen visade att genom att vårda sina elbilar med gröna produkter finns en potential att spara 3 672 kg CO2 per år.
Resultatet av det treeniga samarbetet
Resultatet av det treeniga samarbetet har blivit att Treanos elbilar som rullar i Skåne idag dels kan tvätta sina bilar hos Mercedes i Malmö med Clemondos produkter, samt att Clemondo kopplar samman Treano med Clemondos kunder runt om i Skåne som idag erbjuder bilvård med Greenium – det vill säga tvätthallar med gröna tvättlösningar – så att Treanos medarbetare alltid kan välja det hållbara biltvättsalternativet.
– När vi går först kan vi också hjälpa våra kunder att gå först. För ytterst är det i deras verksamheter som vår påverkan är. Det är där våra produkter används och påverkar miljön, säger Veronica Sköld.
Daniel Pedersen på Treano säger att ju mer hållbara Treano är, desto mer hållbara blir Treanos kunder och ju fler affärer får Treano göra.
– Vi har integrerat hållbarheten i vår affär. Det är ingenting som hanteras separat som en egen del, utan det är integrerat i hela vårt verksamhetssystem. Hållbarhet handlar ju heller inte bara om CO2 utan också om mjuka värden – social hållbarhet.
Hållbarhetssteget är avgörande för rekrytering
Daniel Pedersen säger att hållbarhetssteget också är avgörande för att kunna rekrytera medarbetarna som ska driva framtidens Treano.
– De som kommer ut från universiteten idag ställer hårda krav på arbetsgivaren. Vi måste kunna attrahera rätt medarbetare till oss och då är bolagets värderingar viktiga. Samt att hållbarheten finns med genom hela kedjan.
Även Hasse Mattisson, key account manager på Mercedes-Benz i Malmö, konstaterar att Mercedes-Benz vinner affärer genom satsningen på att ligga långt framme när det handlar om elektrifiering av bilar.
– Vi får fler och fler förfrågningar från våra kunder som behöver elektrifiera sin bilflotta då deras uppdragsgivare ställer högre krav bara jämfört med något år bakåt i tiden. Det kommer att gå snabbt framöver. EU höjer också sina utsläppskrav rejält för varje år nu, något som kommer att påskynda övergången till elektriska fordon ännu mer.
– Mercedes-Benz ligger långt fram när det gäller ett elektrifierat modellprogram. Nyligen släpptes även nya e-Sprintern där räckvidden är mellan cirka 25-45 mil beroende på vilket batteripaket man väljer. Sedan tidigare har vi både e-Citan och e-Vito med räckvidder på mellan 24-40 mil, så vi har ett jättefint erbjudande till marknaden.
Vi delar kunskap och erfarenheter som för oss alla framåt och vi är mycket glada över att få vara med på Treanos och Clemendos hållbarhetsresor, säger Hasse Mattisson, key account manager, Mercedes-Benz Malmö.
Triss i hållbarhet skapar affärer för alla parter
Veronica Sköld säger att trions samarbete är så mycket mer än att bara sälja varor och tjänster mellan varandra.
– Det handlar om att skapa nytta för varandra och samtidigt förstå varandras problem. Treano vinner affärer för att de är långt framme i sitt hållbarhetsarbete. Mercedes är en del av att Treano kan vara det genom att de hjälper dem att elektrifiera ett så pass svårt segment som servicebilar för hantverkarna.
Vårt mål är att hjälpa våra kunder och deras kunder att göra fler affärer – och här har vi en unik möjlighet att hjälpa både Treano, Mercedes och våra kunder runt om i Skåne. Hela förutsättningen för att omställningen ska ske är ju att affären finns där.
Daniel Pedersen trycker på vikten av att värderingarna stämmer när det handlar om långsiktiga affärer.
– Vi ser både Mercedes-Benz Malmö och Clemondo som jättebra partners utifrån deras hållbara ambitioner och värderingar. För att både planeten och vi som företag ska ha en framtid så måste vi göra denna resa nu, och det bästa är ju när vi gör den tillsammans.
Hasse Mattisson, Mercedes-Benz i Malmö, säger:
– Vi tror på att långsiktighet och att samarbeten likt detta kommer göra oss alla lite bättre. Vi delar kunskap och erfarenheter som för oss alla framåt och vi är mycket glada över att få vara med på Treanos och Clemendos hållbarhetsresor!
Ladda ner hela artikeln, Triss i hållbarhet skapar affärer för alla parter:
Läs mer Mercedes-Benz eldrivna-transportbilar:
Läs mer om Treanos hållbarhetsarbete:
Läs mer om Clemondo: